Table of Contents
Cobouw is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid Privacy instellingen
De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft meer dan 250 overtredingen vastgesteld. Inspecteurs kwamen daarbij onveilig ingerichte werkplekken tegen, waarbij vaak sprake was van valgevaar. In meer dan de helft van de gevallen was de situatie zo gevaarlijk dat de werkzaamheden direct zijn stilgelegd. ‘Veel van die ongevallen kunnen gewoon worden voorkomen door je te houden aan de Arbowet en de juiste veiligheidsmaatregelen te nemen’, legt projectmanager Jane Tijssen van de Arbeidsinspectie uit.
Het accent van de controle lag vooral op valgevaar vanaf daken. ‘We willen meegeven dat mensen veilig moeten werken’, aldus Tijssen. ‘Dat er veiligheidsvoorzieningen getroffen moeten worden, ook door zelfstandigen. Bespreek ook met de opdrachtgever dat die verplichting er is vanuit de Arbeidsomstandighedenwet.’ De Arbeidsinspectie stelt dat met name het hoge aantal onveilige werksituaties in Noord-Brabant en Limburg opviel.
Zonder aantallen te noemen, benadrukt de toezichthouder dat het in veel gevallen gebeurde bij installateurs van zonnepanelen en dakdekkers. Het ontbrak dan bijvoorbeeld aan steigers, hekwerken of leuningen. Na een stillegging mag het werk pas weer verder als kan worden aangetoond dat de werksituatie weer veilig is. In bijna de helft van de gevallen kunnen bedrijven een boete tegemoetzien vanwege het overtreden van de Arbowet.
Er was dan geen sprake van direct gevaar of het ging om een lichte overtreding.
In Roofs 3-2008 meldden wij dat de Arbeidsinspectie in juli met een nieuwe campagne begint: Project Dakwerk 2008. De controles zullen gericht zijn op de verschillende beroepsgroepen die op het dak werkzaam zijn, dus niet enkel dakdekkers, maar ook installateurs, loodgieters, etc. Ook zal op zowel veiligheids- als gezondheidsomstandigheden worden gelet.
In 2006 werden bij de Arbeidsinspectie 37 meldingsplichtige ongevallen gemeld. Dit gaat dus om ongevallen die minimaal hebben geleid tot ziekenhuisopname van een dag of langer. Ook de dodelijke ongevallen zijn hierin meegenomen. Dit is volgens Jan Boer verhoudingsgewijs, op zo’n 22.000 werkzame dakdekkers, een hoog aantal. Ongeveer 60?% van deze ongevallen zijn valongevallen – dus vallen van het dak, ladder of steiger.
De campagne loopt van 1 juli 2008 t/m 1 januari 2009 en zal door in totaal ongeveer 45 bouwinspecteurs worden uitgevoerd. Zoals bekend staat in de Arbowet omschreven dat valgevaar in de volgende volgorde dient te worden bestreden:1. werk veilig. Bronaanpak. Zorg ervoor dat het dak zonder extra voorzieningen veilig kan worden betreden
Eventueel kan vanuit esthetisch oogpunt bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van leuningen die enkel omhoog gezet worden als er op het dak wordt gewerkt. 2. Primaire voorzieningen. Het gaat hier om collectieve veiligheidsvoorzieningen zoals leuningen, een hekwerk, of steigerwerk. 3. Secundaire voorzieningen. Hier worden veiligheidslijnen mee bedoeld, of bijvoorbeeld vangnetten onder daklichten.
Iedere werkgever die op het dak werk laat uitvoeren, moet de risico’s afwegen en bepalen wat redelijkerwijs en economisch haalbaar is. Soms is het aanbrengen van een collectieve veiligheidsvoorziening riskanter dan het werk dat moet worden uitgevoerd. Dan heeft het aanbrengen van collectieve veiligheidsvoorzieningen natuurlijk niet de voorkeur, maar kan gebruik worden gemaakt van secundaire voorzieningen.
Belangrijk is dat is nagedacht over de juiste oplossing.”De controles gelden zowel voor platte als hellende en metalen daken. Boer: “Inmiddels zijn voor alle typen daken verschillende systemen beschikbaar die het mogelijk maken het werk op een veilige manier uit te voeren, en deze methoden raken ook steeds meer bekend in de markt.
Wij werken hierin nauw samen met de verschillende brancheverenigingen. Zo is bijvoorbeeld in het A-blad platte daken een schema opgenomen waarin wordt aangegeven hoe te handelen in de verschillende voorkomende situaties. De Arbeidsinspectie hanteert dit schema ook in haar controles. Speciale aandacht krijgt ook het gebruik van ladders. “De ladder is nadrukkelijk niet bedoeld als werkplek,” aldus Boer.
Het gebruik van de ladder is ook aan regels gebonden: het dient altijd aan de bovenkant te worden gezekerd. Het moment dat men vanaf de ladder het dak opstapt, of andersom (vanaf het dak naar de ladder), is gevaarlijk omdat het gewicht op dat moment niet stabiel op de ladder rust.
Zekering van de bovenkant van de ladder kan met de daartoe beschikbare klemmen, of met behulp van een touw of riem.”Nieuw is ook de controle op de arbeidsomstandigheden. Het gaat hierbij met name om de fysieke belasting. Zoals bekend is de grens vastgesteld op 25 kg p (collectieve beschermingsmiddelen).p. (50 kg per twee personen)
“Ook wij realiseren ons dat dit niet in elke situatie gemakkelijk is te realiseren, maar de werkgever dient te allen tijden na te denken over een gezond werkklimaat en daar naar te handelen. Zo willen wij dat de werkgevers hulpmiddelen toepassen bij het transporteren van dakpannen, dakleer, metalen dakplaten en riet.
Bij grote dakpannen bestaat door de grotere afstand tussen de panlatten het risico op verstappen. De hulpmiddelen die de werkgever gebruikt dienen uiteraard deugdelijk te zijn, CE-gemarkeerd en goed opgesteld.”“Tevens dient men alert te zijn op het vrijkomen van stof tijdens het werk. Dit geldt met name voor het zagen van dakpannen, maar ook is alertheid geboden bij sloop van dakplaten en verwijdering van bitumenlagen of rieten daken.
Boer: “Dit gevaar bestaat uiteraard vooral op renovatie- en onderhoudsprojecten. Vanzelfsprekend dienen er deugdelijke brandblussers op het werk aanwezig te zijn, en minimaal één BHV-medewerker. Indien men het werk verricht op publieke gebouwen, zoals scholen, ziekenhuizen, verzorgingstehuizen, etc., gaan wij niet alleen controleren of men beschikt over de juiste voorzieningen maar ook of men beschikt over een (evacuatie-)plan in geval van calamiteiten, en of men hierover in voldoende mate heeft gecommuniceerd met de andere betrokken partijen.”“In de Middeleeuwen calculeerde men bij een bouwproject in dat er doden bij zouden vallen,” aldus Boer.
Vandaar deze controles. Primair is nog steeds de werkgever verantwoordelijk. Maar als blijkt dat de werkgever er alles aan heeft gedaan om een ongeluk te voorkomen, en de werknemer in gebreke is gebleven, dan zullen we ook de werknemer beboeten. Deze boete voor de werknemer is in de orde van grootte van een zeer forse verkeersboete.”Boer is optimistisch over het effect van de campagne en het veiligheidsbewustzijn dat eruit voortvloeit.
Dit heeft te maken met het grotere bewustzijn van de risico’s en de grotere bereidheid om de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen op de bouwplaats en dus te investeren in veiligheid. Wij verwachten dat de campagne Dakwerk 2008 deze ontwikkeling een nieuwe impuls kan geven.”.
Bron: Rendement OnlineVallen van een hoogte staat in de top vijf van ernstige arbeidsongevallen. Aan werken op hoogte zijn dan ook allerlei arbeidsrisico’s verbonden. Voor de werkgever betekent dit dat hij de nodige maatregelen moet nemen om werknemers te beschermen. Een deel van de ongevallen hangt samen met het materiaal, maar ook menselijke factoren spelen een grote rol.
Table of Contents
Latest Posts
Collectieve Valbeveiliging: Eenvoudig In Het Gebruik - Veiligheidslijn vs. Positioneringslijn - HITS.be
Valbeveiliging Voor Beginners: 4 Essentiële Componenten - Veiligheidslijn vs. Positioneringslijn - HITS.be
Veiligheidslijnen En Positioneringslijnen - Veiligheidslijn vs. Positioneringslijn - HITS.be
Navigation
Latest Posts
Collectieve Valbeveiliging: Eenvoudig In Het Gebruik - Veiligheidslijn vs. Positioneringslijn - HITS.be
Valbeveiliging Voor Beginners: 4 Essentiële Componenten - Veiligheidslijn vs. Positioneringslijn - HITS.be
Veiligheidslijnen En Positioneringslijnen - Veiligheidslijn vs. Positioneringslijn - HITS.be